Tuesday, January 12, 2010

מנחם בן : התחילה ברגל ימין

תומר מ"האח הגדול" הוא בחור עוצמתי, פיקח, צחקני, צבוע וערמומי שמערער את מעמדו של גואל בבית. עדנה השמאלנית לעומת זאת עושה שירות טוב דווקא לימנים. וגם: דיבור חדיש משעמם ומעורר געגועים ל"אחות הקטנה"


התנגשות ההומואים
מישהו ב"האח הגדול" דואג לנוכחות הומואית מאסיבית בבית. כניסתו של תומר הצעיר, הכריזמטי, "ההורס" "הגורג'ס", הדו-מיני (ואולי "טורבו הומו", כמו שהגדיר אותו קופטש ב"האחות הקטנה") ערערה לחלוטין את עיתונאי התרבות המבוגר גואל פינטו ואת מעמדו כהומו המעודן והחכם, המושך בחוטים. הוא נכרך אחרי תומר ונעשה מותנה בו עד שהפך לסמרטוט, ולבסוף התמוטט ממש, פיזית.

בשעה ששורות אלה נכתבות לא ברור מה קרה לגואל. האם זה רק התקף של פריצת דיסק או חס וחלילה התקף לב. הגורם העמוק מכל מקום הוא תשוקתו לתומר. מעמדה של אלין החלושה לעומת זאת השתדרג מאז נכנס הגורג'ס. הוא מפנק אותה במחמאות ומכניס צבע ללחייה. גורג'ס - בחור עוצמתי, פיקח, צחקני, צבוע וערמומי, עם הגדרות בסיסיות מסוג "גואל הוא נחש מתחת לקש" - עתיד להתנכל לכולם, לפי התור ולפי מידת החוזק של כל אחד. לכן גם נטפל לאיילה וניסה לשלח בה את דנה.

השבוע הוא היה המנצח. עדנה, לעומת זאת, אשת השמאל הקשישה והנבונה הנטפלת למחסומים, עושה שירות טוב לימין דווקא. היא מוכיחה שהשמאל הקיצוני הוא חסר חן והולך עם הראש בקיר.
פלאש 90
תומר לנצמן פלאש 90
זפזפתי מיד

פתחתי לרגע את "דיבור חדיש" עם אסף הראל ומירי חנוך בערוץ 8, תוכנית תרבות יומית חדשה בעריכת עמית שהם, העוסקת גם בפוליטיקה, ותכף זפזפתי ל"האחות הקטנה". למה לי לראות ב"תוכנית תרבות" בערוץ 8 את יוסי סוכרי נגד ליברמן, בדיבור ישן כל כך מטעם השמאל הבנאלי והמייגע, כשאני יכול לראות בביפ את אפרת אברמוב ואת גיל קופטש, עם כל הקלילות הנפלאה שלהם? יפה אמרה מירי חנוך בסיום התוכנית (כי זפזפתי שוב להציץ) שהיא יוצאת משם עם כאב ראש גדול. ראו עליה.

יוסי צבקר
דיבור חדיש עם מירי חנוך ואסף הראל יוסי צבקר
לא להתפחלץ

אני קורא ב"מעריב" שהאקדמיה ללשון העברית מחפשת שוב, בפעם האלף, שם עברי, ונשיא האקדמיה, פרופ' משה בר אשר, מציע איזשהו שם מפוחלץ, מנופח, מגוחך: "מעל"ה", ראשי התיבות של "המוסד העליון ללשון העברית", על פי הביטוי שמופיע בחוק האקדמיה. יעני, "מעלה הלשון העברית". כמה מכוער ומטופש. אבל אני שואל: למה לא לחזור לשם הראשון שבו נקראה האקדמיה, "הוועד ללשון העברית"? מה יותר צנוע ויפה מזה? מה יותר עברי?

צה"ל מלכלך

ההנחיה הצה"לית לגייס ללהקות הצבאיות רק חיילים בעלי פרופיל לקוי היא עניין מכוער בעליל. בשעה שרבבות צעירים חרדים, רובם בריאים וחסונים, פטורים לחלוטין מהשירות בצה"ל, למען עיסוק שומם, תפל, משעבד ומטמטם, בהלכות רבניות עבשות (לא לומדים שם תנ"ך בישיבות החרדיות, אלא בעיקר "שולחן ערוך" וכאלה), מסרבים בצה"ל לפטור מן השירות הקרבי קומץ בעלי פרופיל קרבי (כמה? עשרה? 20? 30?), ולמנוע מהם שירות בלהקות הצבאיות.

כלומר, אם אתה קרבי, אחי, לא תוכל לפתח קריירה בימתית בצה"ל. אם אתה קרבי, אחי, יעקפו אותך בסיבוב בעלי הכושר הגופני המוגבל. כך גם יסתכלו בציבור הכללי ובציבור הצה"לי בעין עקומה ומסוימת מאוד על כל בחור המשרת בלהקות הצבאיות: הוא בעל כושר גופני מוגבל. אחרת לא היה כאן. למה לעשות את זה? למה להעליב? ומתי יבינו בצה"ל שצריך להחזיר את הלהקות הצבאיות למלוא זוהרן הקודם. ואגב, חסרים בעלי פרופיל קרבי המשרתים כאנשי מחשבים בצה"ל, כרופאי שיניים, כמהנדסים, כרבנים? רק התרבות לא ראויה להקצאה כלשהי? רק התרבות נחשבת כהשתמטות?

להוריד את התקליט מהבוידעם
אגב, ענייני לשון: למה להגיד "דיסק" - המילה המאונגלזת והמכוערת הזאת - במקום לחזור למילה העברית המצוינת "תקליט"? ודוק: "תקליט" ולא "תקליטור", שלא ממש נקלטה בגלל מלאכותיותה וסרבולה. הרי התקליט מסוג דיסק החליף מזמן את התקליט מסוג ויניל. אז למה לוותר על המילה הכי פשוטה, הכי מדויקת, הכי קליטה? למה לאחסן אותה בבוידעם עם תקליטי הוויניל? וכבר אמרתי לכם: שני התקליטים האחרונים שהכי הקסימו אותי הם החדשים של ירדנה ארזי ואריק ברמן.

No comments:

Post a Comment